Najdi 5 rozdílů - inspirace, kopírování, náhoda?

Když dva nedělají totéž a třetí kopíruje. Pardon, inspiruje se…

Na trh vstupuje nová značka tyčinky s „netradičním spotem“, i když stejný koncept vyjel do světa před půl rokem. Jen teda s vláčkama – na mobilní hru. Inspirace, kopírování, náhoda?

Když dva nedělají, ale ukazují totéž

Představte si brainstorming u reklamy na cereální tyčinku. Název skrývá „radost“. Na první dobrou vás napadne asociace kontrastu – nuda. Tak co postavit reklamní spot na „nejnudnější poradě na světě“, tu přece zná každý, ne? A z té vás vytáhne tyčinková radost. Hotovo, padla. Co by se mohlo pokazit:

A teď brainstorming u reklamy na mobilní hru. Jaký je insight cílovky? Proč vytáhne mobil a hraje si s vláčkama? „Průzkum ukázal, že zabíjí čas, protože se nudí a tohle je vtáhne… jinam,“ hlásí asistentka. No tak ukážeme „nejnudnější poradu na světě“, tu zná přece každý. A hra unese našeho hrdinu z nutné porady do světa opravdických vlaků. A oblečem ho jako Jima ze seriálu The Office, ať propašujem odkaz na kultovku, hm? Hotovo, padla, to nemůže selhat:

Najdi 5 rozdílů. Vláčky ale dorazily o půl roku dřív. A zřejmě dostaly i větší náklad, co se týče rozpočtu. Dva různé produkty z různých oborů mají teď stejnou reklamu.

Schválně – která vás zaujme víc?

Došlo tu k inspiraci? Nebo kopírování? Těžko. Spíš blbá náhoda v načasování, protože nápad „nejnudnější porada na světě“ se dá na první dobrou použít skoro na cokoli. Na hru, na tyčinku, možná i na brýle…

I ty, Netflixi?

Aktualizováno (5.2.2025): Nejnovější spot na Netflix slibuje Squid Game s03, Wednesday s02, Stranger Things s05… zkrátka nové série totálních pecek. A bohužel spot začíná čím? Nudnou poradou, jak nečekané:

Do třetice všeho dobrého. Nebo ne? kamarádka mi hned po vydání článku poslala kampaň z jejího dřívějšího působení. Tyčinkové motto „Chceš být jinde?“ ve svém spotu totiž hlásalo už Liftago před 5 lety:

Když dva dělají, ale neukazují totéž

Zamlžování brýlí – ok, náš produkt řeší jednoduchý problém. Tak co postavit spot na modelu PAS? Problém, vyostření, řešení. Co všechno se může stát, když se nám zamlží brýle? Ha, uděláme sérii těch nejšílenějších situací! Hotovo, to nemůže selhat. Ale ono to funguje. A jak:

A teď reklama na optiku. Žádný konkrétní produkt a problém jako u zamlžování. Lidi špatně vidí a potřebují brýle. Nuda. Hmm, dáme to přes insight? „Já většinou mžourám, když nemám brejle, a pak vypadám jak…“ hlásí kreativec. Grafička kontruje: „To já bez nich nepoznám na ulici kamarádky a ty mi to dají hned…“. „Heuréka!“ ozve se z rohu kreativní ředitel. Hotovo, balíme. Ale žánr hodíme radši do westernovky, ať je to sichr. A ono to taky funguje:

Ostatně tahle reklama vyhrála reklamní katovnu za 1. a 2. týden 2021.

Dva reklamní spoty na produkty ze stejné branže, ale koncepty nebe a dudy.

Která vás zaujme víc? A která spíš prodá cílovce?

Všechny postavy a události v příbězích, jak vznikly reklamní spoty, jsou smyšlené a jakákoli podobnost s realitou je čistě náhodná. I když se to klidně takhle mohlo stát.

Do třetice všeho kopírovaného!

Někdy se ale místo náhody nebo inspirace dočkáte kopírky. V lepším případě citace bez citace. Poprvé vás to zaskočí, podruhé drbe za ušima a potřetí to z vás dělá… autoritu, nebo ne?

1) Startup zkopíroval web mého klienta

Když se někdo inspiruje vaší prací, na chvíli vás taková pocta možná i potěší. Odvedli jste přece dobrou práci!

2) Kolega si vypůjčil mé úkoly do svého kurzu

A zapomněl mi to říct. Ale přijde mu to v pohodě. Dokonce už takhle školí víc jak 3 roky, aniž by se mi pochlubil. Investigativní odhalení už brzy tady na mém blogu. Shakespearovské drama nečekejte, ale i tak se těště.

3) Kniha i copy agentura používá můj obrázek

Na Copycampu 2013 jsem ukázal svou metodu Copysketching a na slajdu uvedl schéma použití check-listu v layoutu stránky. Pak se jeden slajd objevil v knížce o copywritingu bez uvedení zdroje nebo autora. A překreslený obrázek teď použil web jedné content agentury – znovu bez ozdrojování. Pozor na recyklaci zbytečné chybky.

Aktualizováno: Odkaz na agenturu smazán na její žádost. Ta skromnost.

Inspiruj se, nekopíruj, ověřuj

Prosím vás, myslete na ten autorský zákon. Přinejmenším na inspiraci a ne kopírování. A taky na zdrojování. Aspoň když jste z oboru. Ať jdete příkladem, protože další se u vás inspirují a berou vás jako autoritu.

Mě to jinak nutí přicházet imrvére s něčím jiným, novým…

Takže vlastně díky.

Ale na podobné koncepty reklamních spotů platí jen tohle – vyhnout se „na první dobrou“ nápadům. Nebo mít nakoukáno. Nebo hledat a ověřovat. Protože jak říká Jack Trout ve své knize: „Odliš se, nebo zemři“.

Líbilo? Šiřte dál. Díky.

Richard Dobiáš

Vzbuďte ho o půlnoci a dokáže vám prodat i děravé ponožky. Začínal jako webdesigner před víc jak 25 lety, když ještě frčel Netscape a Internet Explorer 4. Pod značkou Dobrý copywriter píše, školí, konzultuje. A protože je i herec a improvizátor, na jeho workshopech se nudit fakt nebudete. Už 9.645 lidí vidělo jeho přednášky o psaní, co vy?
Richard Dobiáš
Štítky: