Na trh vstupuje nová značka tyčinky s „netradičním spotem“, i když stejný koncept vyjel do světa před půl rokem. Jen teda s vláčkama – na mobilní hru. Inspirace, kopírování, náhoda?
Když dva nedělají, ale ukazují totéž
Představte si brainstorming u reklamy na cereální tyčinku. Název skrývá „radost“. Na první dobrou vás napadne asociace kontrastu – nuda. Tak co postavit reklamní spot na „nejnudnější poradě na světě“, tu přece zná každý, ne? A z té vás vytáhne tyčinková radost. Hotovo, padla. Co by se mohlo pokazit:
A teď brainstorming u reklamy na mobilní hru. Jaký je insight cílovky? Proč vytáhne mobil a hraje si s vláčkama? „Průzkum ukázal, že zabíjí čas, protože se nudí a tohle je vtáhne… jinam,“ hlásí asistentka. No tak ukážeme „nejnudnější poradu na světě“, tu zná přece každý. A hra unese našeho hrdinu z nutné porady do světa opravdických vlaků. A oblečem ho jako Jima ze seriálu The Office, ať propašujem odkaz na kultovku, hm? Hotovo, padla, to nemůže selhat:
Najdi 5 rozdílů. Vláčky ale dorazily o půl roku dřív. A zřejmě dostaly i větší náklad, co se týče rozpočtu. Dva různé produkty z různých oborů mají teď stejnou reklamu.
Schválně – která vás zaujme víc?
Došlo tu k inspiraci? Nebo kopírování? Těžko. Spíš blbá náhoda v načasování, protože nápad „nejnudnější porada na světě“ se dá na první dobrou použít skoro na cokoli. Na hru, na tyčinku, možná i na brýle…
I ty, Netflixi?
Aktualizováno (5.2.2025): Nejnovější spot na Netflix slibuje Squid Game s03, Wednesday s02, Stranger Things s05… zkrátka nové série totálních pecek. A bohužel spot začíná čím? Nudnou poradou, jak nečekané:
Do třetice všeho dobrého. Nebo ne? kamarádka mi hned po vydání článku poslala kampaň z jejího dřívějšího působení. Tyčinkové motto „Chceš být jinde?“ ve svém spotu totiž hlásalo už Liftago před 5 lety:
Když dva dělají, ale neukazují totéž
Zamlžování brýlí – ok, náš produkt řeší jednoduchý problém. Tak co postavit spot na modelu PAS? Problém, vyostření, řešení. Co všechno se může stát, když se nám zamlží brýle? Ha, uděláme sérii těch nejšílenějších situací! Hotovo, to nemůže selhat. Ale ono to funguje. A jak:
A teď reklama na optiku. Žádný konkrétní produkt a problém jako u zamlžování. Lidi špatně vidí a potřebují brýle. Nuda. Hmm, dáme to přes insight? „Já většinou mžourám, když nemám brejle, a pak vypadám jak…“ hlásí kreativec. Grafička kontruje: „To já bez nich nepoznám na ulici kamarádky a ty mi to dají hned…“. „Heuréka!“ ozve se z rohu kreativní ředitel. Hotovo, balíme. Ale žánr hodíme radši do westernovky, ať je to sichr. A ono to taky funguje:
Ostatně tahle reklama vyhrála reklamní katovnu za 1. a 2. týden 2021.
Dva reklamní spoty na produkty ze stejné branže, ale koncepty nebe a dudy.
Která vás zaujme víc? A která spíš prodá cílovce?
Všechny postavy a události v příbězích, jak vznikly reklamní spoty, jsou smyšlené a jakákoli podobnost s realitou je čistě náhodná. I když se to klidně takhle mohlo stát.
Inspiruj se, nekopíruj, ověřuj
Prosím vás, myslete na ten autorský zákon. Přinejmenším na inspiraci a ne kopírování. A taky na zdrojování. Aspoň když jste z oboru. Ať jdete příkladem, protože další se u vás inspirují a berou vás jako autoritu.
Mě to jinak nutí přicházet imrvére s něčím jiným, novým…
Takže vlastně díky.
Ale na podobné koncepty reklamních spotů platí jen tohle – vyhnout se „na první dobrou“ nápadům. Nebo mít nakoukáno. Nebo hledat a ověřovat. Protože jak říká Jack Trout ve své knize: „Odliš se, nebo zemři“.
Richard Dobiáš
Latest posts by Richard Dobiáš (see all)
- 7 principů copywritingu zdarma? Vykradli mi školení. Vy už nemusíte… - 21. 7. 2025
- Když dva nedělají totéž a třetí kopíruje. Pardon, inspiruje se… - 22. 6. 2024
- Buď 10× produktivnější copywriter… - 4. 7. 2022