Povím vám teď příběh – kterak 90sekundové video natočené na mobil prodalo klientovi nové logo. A jako bonus tohle video ukázkového storytellingu přiložím ke zhlédnutí.
Všechno začalo a mělo skončit sloganem
Když jsem začínal dělat na projektu www.reporting.cz, původní stránky netrhaly žebříček hitparády webdesignu:
Měli jsme s týmem www.firemni-slogan.cz za úkol navrhnout jen slogan pro nově připravovaný web, protože grafik/ilustrátor chtěl na stránky šoupnout nějaké to cool heslo. Zpracovali jsme s kolegy a klientem potřebný brief a pustili se do návrhu sloganu. Šli jsme do odlehčeného komunikačního stylu a z návrhů si klient vybral slogan:
Otáčíme kostkou ve váš prospěch
Trochu jsme tomu pomohli popiskem:
„Zřejmě nejkreativnější a nejhravější varianta sloganu v sobě skrývá datovou kostku, měnící se osud firmy a schopnost datové kostky otáčet se k zobrazení potřebných dat. Všechnu práci za manažera dělá nástroj, on už si jen zobrazí report a využije ho ku prospěchu firmy. Náš favorit na hravý a vhodný slogan.“
Ale pak se to zvrhlo
Klient byl spoluprací tak nadšen, že mě zlákal k práci i na textech nového webu. Nebyl bych to ale já, kdybych se nezačal šťourat v kontextu. Oranžová podivnost vydávaná za logo se totiž objevila v ještě podivnějším návrhu grafiky, do které se měl web obléci:
Vizuál komunikace tak revolučního nástroje si zaslouží víc. Ne. Potřebuje víc. Jinak svých cílů v ČR a za hranicemi těžko dosáhne. Přizval jsem k argumentaci další grafiky a klient se rozhodl ke správnému kroku. Zahodíme logo i grafiku. A začneme znovu.
Hledali jsme dodavatele pro návrh firemní identity, grafiky webu a samozřejmě i developera.
Budiž storytelling
Do návrhu logotypu a manuálu značky se pustili pašáci z Edgedesign. Klient měl do týdne dostat jediný návrh logotypu, nebylo to úplně za pár drobných a navíc s platbou předem. Trochu nezvyk oproti mým dřívějším zkušenostem s Corporate Identity grafiky, skicovným a podobnými kulišárnami. O to víc jsme byli napnutí a nedočkaví.
Po týdnu kluci z Edgedesign předvedli svůj návrh. Pochopil jsem. Stojí si za svou myšlenkou a sází na ni vše. A umí klienta přesvědčit. Navíc chytře a jednoduše. Stačilo, když nám nejdříve pustili tohle video:
A takhle vypadal a nyní i vypadá finální logotyp:
Osobně mě video zaujalo o malinko více než předložený návrh loga. Vizuál ale vůbec není špatný. Vykukuje z něj moderní jednoduchost, nadčasovost a měl by fungovat v souladu s cíli klienta. Jen člověk podvědomě čekal něco navíc. Jako když se dítě těší na dárečky pod stromečkem. Logo posunuté k dokonalosti, k něčemu, z čeho si sednete na zadek, když na vás vybafne.
Díky příběhu ve videu si logotyp získal naši pozornost a nasál do sebe onen chybějící prvek. Něco, co by sám o sobě nepředal. Příběh. Teprve s ním to bylo to pravé oříškočokoládové. Storytelling boduje a prodává.
Video vzniklo jako rychlá alternativa k osobní prezentaci a obešlo se i bez studiových podmínek natáčení. A byla to chytrá cesta. U každého klienta totiž návrh loga posuzuje zástup lidí. A návrhy si přeposílají e-mailem, diskutují a přihazují vlastní nápady. Video jim vyrazí námitky z ruky a naladí je na stejnou vlnu, aby pochopili logotypem naznačený příběh značky. A ztotožnili se s ním.
Někdy příště odhrnu oponu dalším zákoutím z přípravy webu www.reporting.cz. Bude za tím velký příběh. Těšte se.



