Jak na strukturu textu, aby byl na webu lépe čitelný? Upravte text tak, aby uživatelé měli větší chuť jej přečíst.
Lidé na webu nečtou, ale skenují
Uživatelé stránku „skenují“ očima a zastavují se na vizuálně výrazných částech. Většinou nečtou obsah slovo od slova. Pozornost přitahují:
- podnadpisy
- ztučněná slova
- odkazy
- obrázky a jejich podtitulky
- nečíslované a číslované seznamy
Až když se uživatel ujistí, že má pro něj text přínos, pustí se do čtení.
Jak přizpůsobit formát internetovým čtenářům
Struktura webového textu je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují snadnou čitelnost a rychlé skenování očima.
1. Úderný titulek
Titulek čte v průměru 5x více lidí než celý text. Rozhodne o tom, jestli uživatel klikne na odkaz nebo se začte do vašeho textu. Musí vystihnout předmět sdělení a uvést hlavní argument do úderné věty. Když z titulku čtenář nepozná, o čem text je, měli byste vymyslet lepší nadpis.
2. Anotace
Texty na webu mívají pod titulkem shrnutí, které čtenáři ve zkratce naznačí celý obsah, uvede do děje a vzbudí zájem o přečtení textu. Délku omezte na 40 slov. Dvě nebo tři šikovné věty obvykle postačí. Jak na dobrý úvod textu?
3. Krátké odstavce
Vlastní obsah rozdělujte do krátkých odstavců o délce 40 až 70 slov, ideálně do 50 slov. Při délce řádku 60 znaků, což je příjemná délka na čtení, odstavec zabere 5 či 6 řádků. Uživatel tak při čtení snadno přeskakuje z konce řádku na začátek dalšího, aniž by se ztrácel v dlouhém bloku řádků.
Jeden odstavec = 1 myšlenka. Pokud do jednoho odstavce smícháte více myšlenek a první z nich čtenáře nebude zajímat, pravděpodobně přeskočí celý odstavec. Tím si nevšimne další myšlenky, která by ho mohla zajímat.
4. Podnadpisy
Více jak 2 odstavce uveďte samostatným podnadpisem. Přehlednější může být mezititulek pro každý odstavec, případně dva odstavce za sebou. Podnadpisy vytváří osnovu textu – pokud si čtenář přečte jen tyto podnadpisy, měl by dopředu získat jasnou představu o celém textu.
Podnadpis by měl uvádět vždy související informace. Dva odstavce za podnadpisem „Kolik vás to bude stát“ by měly jen specifikovat cenové podmínky a nevyprávět např. o referencích. Jinak hrozí, že čtenář kvůli podnadpisu přeskočí i nesouvisející, ale důležitou informaci.
5. Odrážky a seznamy
Rozbijte lineárnost textu pomocí nečíslovaných i číslovaných seznamů, kdykoli to jde. Seznamy a odrážky jsou silným poutačem pozornosti čtenáře. Počet seznamů v textu ale nepřehánějte a snažte se je dát dále od sebe – jinak seznamu seberete efekt přitáhnutí čtenářových očí.
6. Zapojte netextový obsah
- tabulky
- animace
- obrázky a fotky
- různé grafy
- videa
- interaktivní formuláře
- infografiky
Tyto prostředky, kromě názornosti a rychlého předání informací čtenáři, pomohou rozbít jednolitost souvislého textu. Když každý odstavec uvedete podnadpisem podnadpis, netextový obsah vám pomůže potlačit vzniklou lineárnost textu.
7. Zvýrazněte důležité vhodným způsobem
Zvýrazněte důležitá a klíčová slova:
- tučně
- kurzívou
- pomocí odkazů
- odlišnou barvou
Hypertextové odkazy silně přitahují pozornost, zejména když jsou podtržené a modré. Čím delší text odkazu, tím větší pozornost a naopak. Délku ale nepřehánějte.
Důležité informace ztučněte, ale šetřete s tím. Nedělejte celý odstavec nebo větu tučně, jinak potlačíte schopnost tučného řezu přitáhnout pozornost – na webu funguje tučné zvýraznění jako zarážka očí při skenování textu.
Kurzíva snižuje čitelnost textu, takže ji používejte opatrně a nikdy na celý odstavec. Osobně kurzívu téměř nepoužívám.
Zapomeňte na kapitálky a verzálky. Uživatelům se velká písmena špatně čtou, zvláště pokud takto naformátujete více slov za sebou nebo celý nadpis.
Pište jednoduše a stručně
Používejte krátké věty a srozumitelná, jednoduchá souvětí. Střídejte za sebou krátké a delší věty, aby text působil přirozeně a dobře se četl.
Předejte všechny podstatné informace co nejstručněji. Vyhoďte všechnu vatu, klišé, zbytečné věty i nepotřebné informace.
Pořadí informací v textu
Pořadí informací v textu přizpůsobte obrácené pyramidě. Myslete na to, co uživatele v danou chvíli zajímá nejvíce a jaké informace hledá.
Nezapomeňte ani na model AIDA a 4 etapy působení na zákazníka. Zaujměte pozornost a vzbuďte zájem titulkem i shrnutím, v textu vyvolejte zájem o koupi a text zakončete výzvou k akci.
Výzva k akci musí vést k naplnění cíle, který jste si pro danou stránku definovali. Často má stránka 1 hlavní cíl a několik alternativních, např. poptávkový formulář + odkazy na reference a kontakty.
Rozdělujte informace
Nesnažte se do textu nacpat všechno. Hypertext vám pomůže shrnout to nejdůležitější pro všechny cílové skupiny do hlavního textu. Pomocí kontextových odkazů pak rozdělíte obsah na čitelnější kousky, které zaměříte na různé cílové skupiny a třeba i odlišné fáze nákupního cyklu.
Zkuste si zwebovatět hotový text
Vezměte si k ruce hotový text formátovaný do 1 dlouhého odstavce, nebo nějaký novinový článek. Moc dobře se na webu asi nečte, že? Skenovatelný text z něj vytvoříte jednoduchým postupem:
- Dlouhý text rozdělte na odstavce
- Vymyslete titulek textu a mezititulky pro odstavce
- Zvažte, kde rozbít odstavec nebo větu na výčet odrážkami
- Nehodí se místo některé části textu netextový obsah?
- Ztučněte důležité informace pro čtenáře
- Doplňte vhodně odkazy a výzvu k akci
Richard Dobiáš
Latest posts by Richard Dobiáš (see all)
- Buď 10× produktivnější copywriter… - 4. 7. 2022
- 7 fíglů, jak napsat famózní otvírák (Copycamp #10, 2019) - 8. 11. 2020
- Umí zajíc lyžovat? Přednáška o budování značky lyžařské školy z Copycampu #7 - 10. 7. 2019