Recenze knihy: Pavel Šenkapoun – Webcopywriting pro samouky

Vyčerpávající recenze knihy „Webcopywriting pro samouky“. Jaká je nová kniha Pavla Šenkapouna?

Na trh přichází nová kniha o web copywritingu s podtitulem „Průvodce moderního marketéra a podnikatele po webovém obsahu“. Jak se Pavlu Šenkapounovi podařilo samoukům odhalit naše textařské řemeslo?

Copak náš Pavel, to je pašák. A taky pěkný tajnůstkář

Projíždím poštu a otevírám e-mail od Zoner Pressu:

„Vážený pane Dobiáši,
naše vydavatelství připravuje k vydání knihu pana Šenkapouna o webcopywritingu. Na základě jeho doporučení se na Vás obracím s nabídkou možnosti ujmout se odborné korektury této knihy. Korektura spočívá v kontrole obsahu – odborná správnost, termíny, formulace, faktické informace.“

Jestli mám zájem udělat odbornou korekturu publikaci o copywritingu od pana Šenkapouna… Počkat, cože? Pavel, kterého už nějaký ten pátek znám? Napsal knihu? A nic mi neřekl? Píšu mu na Facebook a… taky že jo, napsal. A neřekl! Dobrá, korektura kolegovi z oboru a možnost přečíst si jako jeden z prvních takové dílo, to nešlo odmítnout.

Moje recenze je tedy na první verzi knížky bez korektury a doladění. Ale nebojte, přestože jsem dělal publikaci odbornou korekturu, budu při hodnocení nestranný. A jako vždy, krutě přísný.

Díra na trhu. Podařilo se ji najít?

Českých knih o reklamní textařině není moc. A dobrých ještě méně. Na druhou stranu přijít s vlastním konceptemnepřebírat dokola stejná témata, to už je kumšt. Pavlovi se to podařilo. Trefil se rozsahem i tématem do potřeb lidí, kteří se nechtějí hned stát profi textaři, ale potřebují si pro svůj byznys rozmyslet spoustu věcí. A pak si připravit obsah. Nebo ho objednat, ovšem už jako člověk, který dokáže copywriterovi ujasnit zadání.

Internet totiž otevřel levné cesty, jak propagovat firmu. Nemusíte platit agenturu a sypat peníze do reklamy ve všemožných médiích. Jenže to může být vlastně problém. Když si na internetu nakliká reklamu kdokoli a sám, často tím svému byznysu spíš uškodí. Knížka takovým laikům poradí, jak se vyhnout průšvihu.

Příběhy prodávají

Pavel s příběhy nešetřil. Jak příklady z praxe nebo online/offline světa, tak veselými příběhy ze svého natáčení profesního života. Některé byly dobré. Jako třeba případ Tomáše Březiny, který na webu psal sám za sebe o vzniku vlastní firmy. Některé byly slabší. To když Pavel do knihy promítl spisovatelské sny a utíkal od podstaty věci ke vzpomínkám nejen z kariérní dráhy.

Ale každý autor chce do své knihy dostat pořádný kus sama sebe, takže mu to nemám za zlé. Na příběh Tomáškových křížalek už v knížce místo nezbylo. A já ho tam přitom tak čekal. Už když jsem četl příběh Tomáše Březiny. Dva Tomášové by asi byli na jednu knihu příliš.

Méně je někdy více. A u knížky o copy ještě víc

Úvod a a první kapitola jsou rozjezdem k zamyšlení. Uvítal bych méně omáčky a více praxe. V pozdějších kapitolách dokonce Pavel opustil copywriting a opřel se do obecnějších témat webdesignu. Řešit v knize o copy důležitost favicon, to už je dle mého zakázané uvolnění.

Podobně tak SEO, které s copywritingem souvisí, těžko v tak útlé publikaci rozebírat na dostatečné úrovni. Čtenář laik pochopí zjednodušený výklad jinak a hned vznikají SEO mýty. Pavel ale slíbil, že si mé výtky vzal k srdci a korekturovaná verze tyhle mouchy vychytala.

Jak se Pavel čte

Vším tím povídáním a příběhy se knížka stává příjemnou svačinkou. To si tak čtete, čtete, když najednou koukáte, koukáte, jsou 2 ráno. A za tohle Pavlovi smekám. Málokterá odborná knížka se čte jedním dechem. Možná tak ještě Krugova Nenuťte uživatele přemýšlet.

Když to srovnám s jednou nejmenovanou knihou o copywritingu (pšššt), která vznikla jako diplomová práce a pak ji někdy před 3 lety vydal v upravené podobě Computer Press… Nebe a dudy. Nebo spíš pohádka a horor. Jako fakt, hodně kolegů z branže vám potvrdí, že ten úlet od CPressu se nedal číst.

Pavel se oproti tomu čte, jako když si při nedělním ránu dáte výbornou kávu, horké pečivo a otevřete si oblíbený časopis.

Ach ta slovíčka

Jen autorova obliba archaických výrazů a někdy až moc češtinářských pojmů vás při čtení zaskočí. Občas jsem googlil, co některá už dávno zapomenutá slova znamenají. Pavel navíc (jako vystudovaný češtinář a profesor českého jazyka) zapomíná, že nám ostatním se tyhle pojmy hned po maturitě vykouřily z hlavy. Je to ale Pavlův styl komunikace a člověk si na něj musí zvyknout. Rozhodně je to zpestření, podle kterého poznáte rukopis autora.

Čím ale kniha pokulhává, je propojení se slovníčkem pojmů. Někde se autor přímo v textu pouští do možná až zbytečného vysvětlování. A někde naopak tiše doufá, že se čtenář podívá do slovníčku na konci knížky, jestli tam pojem není rozebraný.

Zákazník, produkt a vy

Druhou kapitolou si Pavel konečně získal i mou odbornou pozornost. Naprostý základ, který kupodivu dost podnikatelů a firem podceňuje. Příprava. Najít a poznat své zákazníky, jejich potřebymotivátory, přizpůsobit jim svůj produkt a odhalit jedinečné prodejní argumenty. Dobrá polovina klientů mi během přípravy nedokáže z hlavy říct, čím je jejich produkt jedinečný a jak se jako firma liší od konkurence. Tahle kapitola jim v tom pomůže.

Jak se poprat se strategií a formami obsahu

Konečně více textařiny. Cíle, pozicování značky, tón komunikace, style guide… Nutný základ přípravy a pak už se podíváte, kde všude se dá pracovat s obsahem, jak se jeho formy od sebe liší a jak psát články, produktové texty nebo příspěvky na Facebook. Zajímavý pohled do práce páně Šenkapounova.

Webovka od titulku po patičku

Tady se nám Pavel trošku rozjařil a s tématem přetekl do přípravy webové stránky a firemní identity podnikatele. Rozebírat v takové knížce logo nebo favicon mi nedávalo smysl. A hlavně v takové smrsknuté formě. Ale je to kniha o webovém obsahu a s ním tyhle věci souvisí. Snad se Pavlovi podařilo v upravené verzi tato témata aspoň zredukovat nebo naopak doplnit. Nebylo to úplně ono.

Kdo se při čtení celou dobu těší na odbornější povídání, zamotá mu hlavu slogan. Už dřív to Pavel vydal jako článek na blogu, takže mě nic nepřekvapilo, ale všechny ty trocheje, jamby a daktyly mi přišly jako skok do dálky z dosud laického výkladu až k akademickému textu. U téhle části kapitoly si váš mozek neodpočine.

Jak napsat produktový text

Konečně kapitola, na kterou každý čeká. A taky nejdelší. Právem. Nejpraktičtější a podle mě i nejpřínosnější část knížky na téměř 50 stranách rozebírá, jak napsat prodejní text. Obrácená pyramida, AIDA, strukturování textu, nadpisy, ba i snippet ve vyhledávači. Všechno tam je.

Pokud jste nepřeskočili úvodní kapitoly o přípravě obsahu, tady už dokážete těžce získané podklady zužitkovat a připravit si kostru prodejního textu. Ale jako vždycky, nečekejte instantní návod krok za krokem. Kapitola vás postupně navede, projít už musíte sami.

Slovníček pojmů aneb Alles Gute

Říká vám něco recyklace obsahu? Pak vás nepřekvapí, že na konci knížky najdete všechny možné pojmy a občas i s vtipným výkladem. Kdo tyhle slovníčky v knížkách čte? Pavel si tím ale připravil půdu pro své další kroky obsahového marketingu. Stačí zkouknout jeho videa na YouTube a hned vám to docvakne. Skvělá ukázka, jak recyklovat obsah. Smekám.

Bylo to dobré

  • Knížka se dobře čte. Nenudí, občas pobaví a je plná příběhů.
  • Takhle pojaté téma webového obsahu v žádné jiné knize nenajdete.
  • Pavel je češtinář, takže témata vysvětluje i odbornědokládá studiemi.
  • Zaměření je přínosné pro laiky, ale i zkušenější textaře. Každý si něco najde.
  • Hodně prostoru věnuje autor přípravěstrategii obsahu. Bravo.

Ale bylo to i horší

  • Zvyknout si na osobitý styl autora při čtení chvíli trvá. Musíte mít načteno.
  • Občas se Pavel nechal rozptýlit a od tématu utekl zbytečně daleko.
  • Výklad témat je někdy zbytečně laický, někdy zase dost odborný. Chtělo to lépe vyvážit a zacílit.
  • Některé zjednodušené výklady (např. SEO) balancují mezi správným pochopením a vznikem mýtu.
  • Čekal jsem větší zaměření na stylistiku a čistou textařinu. Alespoň v té poslední kapitole.

Koupit, či nekoupit?

Pro copywritery je to povinnost. Rozhodně pořídit a přečíst. Už jen ze zvědavosti. Těch necelých 200 stránek vám zas tolik času nezabere.

A obsahovým laikům knížka otevře nový pohled na jejich byznys svět a úlohu obsahu v marketingu. Když budou chtít publikovat sami, vyhnou se totálnímu průšvihu. Budou o textech přemýšlet. A když si najmou copywritera, stanou se sobě rovnocennými obchodními partnery.

Celkově knížku hodnotím 8 z 10. Bod dolu za to, že autor svůj osobitý styl a občas i vysvětlení tématu nepřizpůsobil cílovce knihy. A taky za nutnost (aspoň mého) googlení archaismů a češtinářských výrazů. Další půl bod za menší zaměření na stylistiku, než jsem čekal. A posledního půl bodu za občasné balancování mezi správným pochopením až moc zjednodušeného výkladu SEO a rizikem vzniku mýtu.

Doporučuji k přečtení.

Líbilo? Šiřte dál. Díky.
Richard Dobiáš

Richard Dobiáš

Web copywriter a kreativec, který začal před víc jak 10 lety jako webdesigner a dnes se skrývá na volné noze pod značkou Dobrý copywriter. Občas webcopywriting školí a pravidelně sdílí tipy na Facebooku nebo tomto blogu. Uctívá odkaz Davida Ogilvyho a kreativu hledá vždy a ve všem.
Richard Dobiáš