Odlište se nápadem

Odlište svou reklamu dobrým nápadem. Ne, skvělým!

Skrýváte na svém webu, proč by měl zákazník koupit právě váš produkt, nebo proč vyhlédnuté zboží pořídit u vás? Odlište se!



Jaký je rozdíl mezi zloduchem a superzloduchem?

Odliš se, nebo zemři!

Potenciální zákazník hledá produkt, který by vyřešil jeho aktuální problém nebo potřebu. Když najde, vybírá dodavatele. Aby nakoupil od vás, potřebuje vidět jasný a unikátní přínos. Nebo výjimečnost, která vás odliší od konkurence.

„Proč bych měl nakoupit právě u vás?“

Máte svou „message“, na kterou zákazník slyší, a přitom ji nemůže hlásat žádný z vašich konkurentů? Úspěch na trhu si podle Steve Rivkina získáte právě jedinečností své nabídky.

Tradiční hledání prodejního argumentu

GROK dává pár tipů k vytvoření USP. Sepište všechny důvody, proč by chtěl od vás kdokoli nakoupit, a pak seznam zredukujte:

  1. Co je jedinečného na vašem produktu, službě nebo značce ve srovnání s přímými konkurenty?
  2. Které z těchto faktorů nejlépe zvýší vaše šance u zákazníků?
  3. Které by pro vaše konkurenty byly nejtěžší k napodobení?
  4. Které budou nejsrozumitelnější pro vaše zákazníky?

A teď z těchto přínosů a výhod vytvořte snadno zapamatovatelnoujedinečnou zprávu, kterou vaši zákazníci potřebují a chtějí slyšet.

Marek Prokop doporučuje užitečné postupy k formulaci USP:

  • zužte svou cílovou skupinu
  • extrémně zredukujte svou nabídku
  • obracejte nevýhody ve výhody
  • zveličujte i drobné rozdíly
  • odlište se názvem

Netradičně s dobrým nápadem

Ale co když se nedaří najít unikátní odlišnost?

Sáhněte po netradiční formě propagace – unikátní a osobité formě, která zaujme a třeba zafunguje i virálně. Stačí dobrý nápad a zákazníkovi se vryje do paměti právě vaše nabídka, produkt nebo značka.

Bodyguard Ben ochrání data v mobilu

Účelem aplikace pro iPhone je chránit osobní data v telefonu – což to takhle celé zosobnit, vytvořit postavu osobního strážce Bena a přijít s virální kampaní? Ještě než se aplikace dostala do prodeje, internet ovládl „Francouz chránící vaše data. Ano, vážně.“:


První verze webu byla spíše hra s cílem vyvolat virální šíření

Vznik webové „hry“ s Benem a výrobu papírového modelu přibližuje článek Designing for Content.

Méďa propaguje cestovní pojištění

Jak odlišit nabídku cestovního pojištění, aby si jí zákazník všimnul? Kreativní hlavy vyrobily návykovou microsite www.poslimedu.cz:


Méďa nezůstal jen v Čechách

Virální efekt se hned dostavil a během prvních 6 týdnů poslalo 136 000 unikátních návštěvníků svých 856 000 méďů.

Když je výrobců plastových oken příliš

V záplavě nabídky plastových oken a bezpečnostních prvků může být těžké odlišit se. Microsite www.bezpecnaokna.cz vsadil na příběhy, fakta a konkrétní čísla o vloupání do domů. Původně měl web i tematické flashové intro:


Původní flash intro webu bezpecnaokna.cz

Jde o to, jak přitáhnout pozornost a zaujmout.

Časem zmizelo intro, ale přibylo video, které srovnává plastová a bezpečnostní okna z pohledu odolnosti vůči různým způsobům vniknutí. A právě takové video může být dobrým nápadem, jak se odlišit od ostatních výrobců nebo prodejců.

Škoda jen, že video nejde hned k věci. Až ke konci objevíte 7minutovou snahu udýchaného pracovníka, který se bezúspěšně snaží „vloupat“ přes bezpečnostní okno. Ve srovnání s vypáčením klasické plastovky během 10 sekund je to silný přesvědčovací prostředek.

Máte svou fialovou krávu?

Podle Setha Godina musíte dosáhnout toho, aby zákazníci sami šířili vaše myšlenky – přijít s něčím neobvyklým, o čem stojí za to mluvit. Nikoho nezajímá obyčejná kráva, ale když z ní uděláte fialovou, získáte pozoruhodnou odlišnost.

Stačí oslovit malou skupinu lidí, kteří vám chtějí naslouchat. Ty pak budou vaši myšlenku šířit dál. Musíte ale:

  • přijít na to, koho co zajímá
  • najít lidi, kteří si myslí „Chci slyšet, co budeš dělat dál“
  • a pak jim něco prodat


Seth Godin a krájený chléb na TED (včetně CZ titulků)

Líbilo? Šiřte dál. Díky.

Richard Dobiáš

Vzbuďte ho o půlnoci a dokáže vám prodat i použité ponožky. Začínal jako webdesigner skoro před 20 lety, když ještě frčel Netscape a Internet Explorer 4. Poslední dekádu ale pod značkou Dobrý copywriter píše reklamní texty, vytváří značky a učí je mluvit.
Richard Dobiáš
Štítky: