Skrýváte na svém webu, proč by měl zákazník koupit právě váš produkt, nebo proč vyhlédnuté zboží pořídit u vás? Odlište se!
Jaký je rozdíl mezi zloduchem a superzloduchem?
Odliš se, nebo zemři!
Potenciální zákazník hledá produkt, který by vyřešil jeho aktuální problém nebo potřebu. Když najde, vybírá dodavatele. Aby nakoupil od vás, potřebuje vidět jasný a unikátní přínos. Nebo výjimečnost, která vás odliší od konkurence.
„Proč bych měl nakoupit právě u vás?“
Máte svou „message“, na kterou zákazník slyší, a přitom ji nemůže hlásat žádný z vašich konkurentů? Úspěch na trhu si podle Steve Rivkina získáte právě jedinečností své nabídky.
Tradiční hledání prodejního argumentu
GROK dává pár tipů k vytvoření USP. Sepište všechny důvody, proč by chtěl od vás kdokoli nakoupit, a pak seznam zredukujte:
- Co je jedinečného na vašem produktu, službě nebo značce ve srovnání s přímými konkurenty?
- Které z těchto faktorů nejlépe zvýší vaše šance u zákazníků?
- Které by pro vaše konkurenty byly nejtěžší k napodobení?
- Které budou nejsrozumitelnější pro vaše zákazníky?
A teď z těchto přínosů a výhod vytvořte snadno zapamatovatelnou a jedinečnou zprávu, kterou vaši zákazníci potřebují a chtějí slyšet.
Marek Prokop doporučuje užitečné postupy k formulaci USP:
- zužte svou cílovou skupinu
- extrémně zredukujte svou nabídku
- obracejte nevýhody ve výhody
- zveličujte i drobné rozdíly
- odlište se názvem
Netradičně s dobrým nápadem
Ale co když se nedaří najít unikátní odlišnost?
Sáhněte po netradiční formě propagace – unikátní a osobité formě, která zaujme a třeba zafunguje i virálně. Stačí dobrý nápad a zákazníkovi se vryje do paměti právě vaše nabídka, produkt nebo značka.
Bodyguard Ben ochrání data v mobilu
Účelem aplikace pro iPhone je chránit osobní data v telefonu – což to takhle celé zosobnit, vytvořit postavu osobního strážce Bena a přijít s virální kampaní? Ještě než se aplikace dostala do prodeje, internet ovládl „Francouz chránící vaše data. Ano, vážně.“:
První verze webu byla spíše hra s cílem vyvolat virální šíření
Vznik webové „hry“ s Benem a výrobu papírového modelu přibližuje článek Designing for Content.
Méďa propaguje cestovní pojištění
Jak odlišit nabídku cestovního pojištění, aby si jí zákazník všimnul? Kreativní hlavy vyrobily návykovou microsite www.poslimedu.cz:
Méďa nezůstal jen v Čechách
Virální efekt se hned dostavil a během prvních 6 týdnů poslalo 136 000 unikátních návštěvníků svých 856 000 méďů.
Když je výrobců plastových oken příliš
V záplavě nabídky plastových oken a bezpečnostních prvků může být těžké odlišit se. Microsite www.bezpecnaokna.cz vsadil na příběhy, fakta a konkrétní čísla o vloupání do domů. Původně měl web i tematické flashové intro:
Původní flash intro webu bezpecnaokna.cz
Jde o to, jak přitáhnout pozornost a zaujmout.
Časem zmizelo intro, ale přibylo video, které srovnává plastová a bezpečnostní okna z pohledu odolnosti vůči různým způsobům vniknutí. A právě takové video může být dobrým nápadem, jak se odlišit od ostatních výrobců nebo prodejců.
Škoda jen, že video nejde hned k věci. Až ke konci objevíte 7minutovou snahu udýchaného pracovníka, který se bezúspěšně snaží „vloupat“ přes bezpečnostní okno. Ve srovnání s vypáčením klasické plastovky během 10 sekund je to silný přesvědčovací prostředek.
Máte svou fialovou krávu?
Podle Setha Godina musíte dosáhnout toho, aby zákazníci sami šířili vaše myšlenky – přijít s něčím neobvyklým, o čem stojí za to mluvit. Nikoho nezajímá obyčejná kráva, ale když z ní uděláte fialovou, získáte pozoruhodnou odlišnost.
Stačí oslovit malou skupinu lidí, kteří vám chtějí naslouchat. Ty pak budou vaši myšlenku šířit dál. Musíte ale:
- přijít na to, koho co zajímá
- najít lidi, kteří si myslí „Chci slyšet, co budeš dělat dál“
- a pak jim něco prodat
Seth Godin a krájený chléb na TED (včetně CZ titulků)
Richard Dobiáš
Latest posts by Richard Dobiáš (see all)
- Buď 10× produktivnější copywriter… - 4. 7. 2022
- 7 fíglů, jak napsat famózní otvírák (Copycamp #10, 2019) - 8. 11. 2020
- Umí zajíc lyžovat? Přednáška o budování značky lyžařské školy z Copycampu #7 - 10. 7. 2019