Co spojuje copywriting a snowboarding? Z rozhovoru, jak trénovat psaní…

Jak zlepšovat copywriterské schopnosti, co dělá rozdíl mezi dobrým a skvělým textem nebo proč si neříkám Kulervoucí copywriter. Nejen na to se mě zeptal Jiří Rostecký v rozhovoru pro portál Mladý podnikatel.


Vybírám otázku, na kterou mě napadlo reagovat srovnáním, jak se podobá trénink snowboardingu a psaní. Ostatní odpovědi najdete v rozhovoru na Mladém podnikateli.

Jak bych měl svoje „writing skills“ zlepšovat? Jak trénovat psaní?

Ber psaní jako sport. Předloni jsem vymýšlel jméno, maskota i styl pro lyžařskou školu Zajda a její Facebook stránku. Mimochodem, za finální podobu maskota vděčíme Lence, která je skvělá ilustrátorka, nešetřila desítkami skic nápadů a ochotou by strčila do kapsy půlku grafiků v Čechách.

Lyže mi od gymplu nic neříkaly a ani tenkrát žádná sláva, takže mě klient ponoukal:

„To je divný, abyste nelyžoval a staral se o Zajdu. Vybereme instruktora a naučíme vás to.“

Kývl jsem na prkno.

Kupodivu se trénink psaní a snowboardingu moc neliší:

1. Nepřeskakuj základy

Prkno: Učíš se od nudné teorie. Co dělat a nedělat. Jak na prkně stát, přenášet váhu i jak správně padat. Zazdi to a při prvním držkopádu strčíš ruce pod sebe. A klidně si nalomíš zápěstí.

Zajda a jeho lyžařská škola

Psaní: Obrácená pyramida, AIDA, triáda… Těžko je využiješ, když ti nic neříkají. Nebo napíšeš 10řádkový odstavec a divíš se, že ho online čtenáři ignorují. Články o copywritingu, školení, online kurzy, e-booky, knížky, videa. Dneska máš zdrojů tolik, až tě zaskočí rozhodovací paralýza. Dostaň ale teorii pod kůži a budeš psát jako po másle. Nebo po víně.

2. Vezmi si trenéra

Prkno: Na sjezdovce poznáš, kdo se učil sám. Třeba že moc vystrkuje zadek. Neměl instruktora, který by zabránil špatnému návyku. Nebo furt padáš, nevíš proč a štve tě to. A přitom stačilo neztrácet váhu z přední nohy. Sám tohle v začátcích nepoznáš. Instruktor s tebou jde postupně, takže dokud nezvládáš smýkaný oblouk, nepřeskočíte k řezanému.

Poslední dílek kurzu snowboardingu

Psaní: Potřebuješ zpětnou vazbu. A ne jen v začátcích. Mně hodně daly korespondenční kurzy a školení. Nejvíc se učíš zpětnou vazbou ke svým textům, ať už od lektora, účastníků kurzu nebo čtenářů. Musíš ji ale využít. Hnedka přepsat a chtít znovu feedback. A znovu. A ještě jednou.

3. Nekráčej slepě za jedním

Prkno: Většinu lekcí mě učila Vendy. Zvykneš si na stejného instruktora a další lekci bez průtahů navážete. Jednu lekci mě učila snowboarďačka Denisa a ta měla jiný styl jízdy i výuky. Fajn zpestření. Pak jsem si pouštěl i YouTube videa, pauzoval, vracel, znovu a znovu sledoval detaily tréninku. A pak je zkoušel s prknem.

Lyžařská škola Zajda – školní kurzy

Psaní: Nezůstávej u jednoho školení a lektora. Já prošel asi desítkou copykurzů a každý lektor mi doplnil jiný díl skládačky. Hledej střípky sám. A ptej se. Hodně. Stejně tak se uč z různých forem obsahu, čti si kapitoly víckrát, pauzuj podcasty a hned si techniky zkoušej. A porušuj pravidla. Ale nezapomínej na zpětnou vazbu, ať už od čtenářů nebo lektora.

4. Změň prostředí

Prkno: Během výuky jezdíš stejnou sjezdovku. Další sezónu zamíříš jinam a zíráš, jak se ti na tomhle svahu jezdí lépe. Pak zkusíš hory. Rozbiješ si hubu na černé, vrátíš se k modré, červené, hledáš si cestičky. A dojde ti, jaký terén a sníh je pro tebe ten pravý. Pak prubneš různé tvary a značky prkna, možná i pohodlnější boty.

Večerní na Špindlu

Psaní: Každému vyhovuje jiné prostředí a nástroje. A témata. Nebo formy. Piš při hudbě, filmu nebo tichu, jdi psát do kavárny, kanceláře nebo si doma pusť generátor ruchů. Hoď notebook na polici a piš ve stoje. Zahoď notebook a piš na papír. Zkus článek pro IT firmu, prodejní leták cukrárny nebo Facebook příspěvek e-shopu s oblečky pro psy. Hledej svůj ideál.

5. Piluj techniku

Prkno: Nedávno mě zlákalo vrátit se k Zajdovi. Svištěli jsme s Vendy po svahu, zkoušeli páskovinky a ukázala mi, co mám znovu pilovat. A že pomůže natočit o pár stupňů vázání u přední nohy. Opět zpětná vazba. Můžeš se nahrát na video a chyby hledat sám, ale mentor je k nezaplacení. Piluješ sám, ale máš po ruce zkušenějšího borce.

Selfíčko se Zajdou

Psaní: Najdi si mentora a konzultuj s ním texty a vzdělávání. Vždycky tě pošoupne a za rok ho už nebudeš potřebovat. Píšeš prodejní obsah? Měj po ruce copysparinga a nápady i texty spolu probírejte. Pohled kolegy profíka vymáčkne ze zadání maximum. A kde pilovat? Třeba PPC, Twitter, Facebook, tam rychle odladíš, co čtenáře zaujme.

6. Nelámej to přes kolena

Prkno: Sobotu jsem projezdil v Peci, neděli v Liberci. A odpoledne mě čekala schůzka s novým klientem. Viděl, jak sotva lezu do schodů, smál se a utíkal postavit vodu na čaj. Občas je fajn valit naplno, ale všechno má limity. To tě pak přestane bavit. Ale ani neházej flintu do žita, když po roce vlezeš na prkno a válíš se po zemi. Za chvilku se ti forma vrátí.

Skiresort Černá hora / Pec pod Sněžkou

Psaní: Píšeš z donucení, vyčerpaný a bez nálady? Radši text odlož a získej odstup. Zaběhej si, sedni v parku, nakrm kačeny nebo si dej kafe s někým, kdo tě inspiruje. Pořád nejde? Nech texty odležet ještě pár dní nebo se rozepiš něčím jiným. Ale taky se nediv, když po měsíční pauze nepíšeš hned jako King. Potřebuješ rozcvičku.

7. Bav se, ale soustřeď se

Prkno: Než máš jízdu v nohách, jsi rád, že nepadáš. Časem ale závidíš snowboarďákům ve fun parku a začneš skokánkem. Zkoušíš nové věci, piluješ a chodíš pro rady ke zkušenějším. Ale bacha na koncentraci. Jednou jsem dojížděl svah, přestal se soustředit a snowboard se kousl přední hranou. Mrda o zem a vyražený dech. Blbá chyba.

Snowboard fun park

Psaní: Než začneš, hledej nápad. Zamysli se nad formátem, konceptem i jaký netextový obsah pomůže. Zkoušej, hraj si, zvedej laťku. Já vymyslel metodu Copysketching, aby mě příprava obsahu víc bavila. Ale pozor, soustřeď se na zadání, styl komunikace a účel text. Nástěnku mi zabírá obsahový check-list, kterým začínám i končím. Pomáhá to.

Co v psaní nejvíce pomohlo tobě?

Na tuhle a další otázky, jak trénovat copywriterské schopnosti, odpovídám v rozhovoru na portálu Mladý podnikatel.

Líbilo? Šiřte dál. Díky.
Richard Dobiáš

Richard Dobiáš

Web copywriter a kreativec, který začal před víc jak 10 lety jako webdesigner a dnes se skrývá na volné noze pod značkou Dobrý copywriter. Občas webcopywriting školí a pravidelně sdílí tipy na Facebooku nebo tomto blogu. Uctívá odkaz Davida Ogilvyho a kreativu hledá vždy a ve všem.
Richard Dobiáš