CopyCamp 2014

9 užitečných věcí, které byste si měli odnést z CopyCampu 2014

CopyCamp, Praha, 21. března 2014 – Už třetí ročník akce pro kouzelníky se slovy a milovníky obsahu se nesl v duchu jara, květin a lásky. A možná i padl světový rekord v počtu nabídek k sňatku ve stejnou chvíli a v jednom divadle. Co si odnést?

1. Měl jsem v dětství víc poslouchat maminku

Hned ze začátku se Copymáma z H1.cz, Jana Moravcová, vytasila s těžkým kalibrem. Sepsala víc jak 10 nejčastějších rad, zákazů a výčitek, které jste od své maminky slyšeli i vy. Aspoň jednou v životě. Ale spíš tak milionkrát do týdne. Každou maminkovskou hlášku Jana přetvořila na užitečné pravidlo pro lepší obsah.

Světe div se, ono to funguje. Tluču se do hlavy, že mi až teď Jana otevřela oči. Měl jsem poslouchat svou maminku. Jinak bych ke všem dobrým radám nemusel dojít sám, ale věděl bych je už od doby, co jsem se v dětských botkách chlubil slovy: „Já jsem hodnej Ríša kluk Dobiáš Dobiášů“.

Jana Moravcová - CopyCamp 2014

Top 3 rady?

  • Buď věrný hodnotám značky, pro kterou píšeš. A drž se jejího tónu komunikace. Zapomeň na svůj styl a hodnoty – teď mluvíš za klienta. Style guide by bodl. Slovy maminky: „Takhle jsem tě nevychovala!“ a “Seď aspoň chvilku v klidu”.
  • Plánuj si lépe svou práci a nenech se drtit termíny. Deadline je fajn bič na prokrastinaci, ale brzo ti z toho jebne. Slovy maminky: „Ty ještě nemáš hotové úkoly na zítra?“
  • Zaujmi hned napoprvé. Máš asi tak 3, 2, 1, čas vypršel. Uč se třeba od bulváru Slovy maminky: „A nebudu ti to opakovat!“

2. Kdo chvíli stál, už jen šoupe nohama

Když Janu na pódiu vystřídala Tereza VondrákováMarketing&Media, těšil jsem se na tajné tipy z marketingového „bulváru“. I proto, že se mi v roce 2011 povedlo dostat s tiskovou zprávou právě do M&M. V přednášce jsem sice neslyšel pro mě něco extra nového, ale nakopla mě připomenout si zásadní věc:

Online copywriting není jen o webech, e-shopech, PPC a sociálních sítích. Těch formátů. Toho prostoru na kreativu. Web copywriteři musí vytěžit z internetu maximum. Šup do toho.

Měli byste koule na to, co dokázalo Symbio pro Magnesii? Na iDNES.cz k titulkům zpráv psali v reálném čase vtipné komentáře a vpašovali do nich reklamu na minerálku. A takhle se dělá kreativa, která funguje a ještě sype ocenění. Jsou to kluci šikovní.

3. Vydělává copywriter klientovi dostatečný peníz?

Po dvou sličných slečnách nastoupil Karel Borovička. Znám ho už chvilku a poctil mě i účastní na mém školení copywritingu. Dal mi tak podrobnou zpětnou vazbu, že byste ho na své školení měli určitě také pozvat.

Karel svou přednáškou odkryl myšlenku, jak využít logického rámce pro copywritera.

Karel Borovička – CopyCamp 2014

Při práci vás nutí přemýšlet „Proč“. A že výstup není to samé jako výsledek. Trápí vás jako textaře nabídky „copywritingu“ za stovku? Ale kolik vydělají klientovi? Nebo se divíte, proč nejlepší copywriteři dodají obsah pro jedinou stránku třeba za 5 až 15 tisíc? A co když tím klientovi vydělají 150 tisíc? Ještě vám to přijde drahé?

  • Celý tým maká na projektu v souladu s cíli a domluvenými metrikami. A každý cíl vám musí odpovědět, proč děláte tuhle stránku, tamten článek nebo chcete dát fotku koťátka na Facebook klienta.
  • Když přijdete vy nebo klient s nápadem, porovnáním s KPI poznáte, jestli se vyplatí a jestli zapadá nebo nezapadá do cílů projektu. A jestli už neděláte vícepráce, které byste si měli nechat zaplatit.
  • Když se cokoli změní, třeba zajímavé a konkrétní údaje firmy, dozví se to i copywriteři z jednoho místa – já k tomu používám brief, ale lográmec zní taky fajn.

4. Kdo chce, hledá řešení. Kdo nechce, hledá výmluvy

Jirka SekeraRefresh mě svou energií, náplní přednášky i konkrétními tipy rozsekal. Je to borec. Kdo neviděl, neuvěří. Hlavně tomu, co často zažívá s copyborci. Kdybych měl vypíchnout jedinou radu z Jirkova vystoupení, bude to tahle:

Hledejte a nabídněte řešení. Klient ani agentura nepotřebují vaše výmluvy, proč tohle nebo tamto nejde. Každý úkol a projekt má řešení. Místo hledání výmluv „Takhle to nemůže fungovat“ zapojte mozek, odhodlání a buďte užiteční.

Jiří Sekera – CopyCamp 2014

Jirka ale odkryl z lamentování textařů víc:

  • Nikdy jsem nedostal příležitost“ – To je velká bolístka možná i zkušenějších textařů. Kdo z nás může říct, že dělal na megavelkých zakázkách pro veledůležité klienty? Nebo se mu podařila extraňůňo skvělá kreativa? Že jsme neměli příležitost? Tak si tu příležitost sami vytvořme. Prostoru a neziskovek je habaděj.
  • To bych asi určitě měla stihnout“ – Kdo jiný má vědět, jestli textař stihne termín než on sám? Copak by někdy napsal slogan „Dnes podáte, zítra asi určitě dodáme“? Když vím, že deadline je pro mě nereálný, radši zakázku odmítnu, než způsobit problémy klientovi i agentuře.
  • Jenže to by na to musely být peníze“ – A co když klient nebo agentura dokáže díky vašim přesvědčivým argumentům peníze vyčlenit? Nebo chcete donekonečna dělat pod nálepkou „levný obsah pro levné projekty“?
  • To by k tomu ale muselo být pořádný zadání“ – Sám trávím přípravou briefu klidně i hodiny. Nemám rozumné zadání, abych napsal kulervoucí dechberoucí copy? Tak si ho vytvořím a klienta zapojím. Voilà.

A jako bonus – slajd se štěňátkem do každé prezentace zdarma!

5. Zahoďte copytužky, protože klišé „vysoce kvalitní“ funguje nejlíp

Těžko bych čekal, že po Jirkově přednášce přijde zábavnější a osobitější představení. Ale výstup Honzy SudyH1.cz dokázal, že mít pampersky se občas hodí i v dospělosti. Vážně. Chvílemi byste si snad učůrli do textilu. Honza si dokonce během přednášky stihl vyfotit selfie:

Jan Suda – CopyCamp 2014

A téma? Microtexty, sociální sítě, co funguje a nefunguje na Facebooku. Co mě jako copywritera srazilo na kolena:

  • Vedou fotky. Máte sice prostor na kraťoučký text k fotce, ale obrázek nic nepřekoná. Jak je ten špatně, všechno je špatně.
  • A když už máte microcopy a vytvoříte několik variant, testování ukáže drsnou pravdu – na lidi nefungovala sleva, ani čerstvost, ale „vysoce kvalitní potraviny“. Zahoďte tužky a testujte jak zběsilí. Jedno nebo dvě slůvka změní CTR o 100 %. A že byste taky nečekali tuhle variantu jako vítěznou?

6. Tajné triky na PPC inzeráty přímo od Googlu

Po Honzovi vplula na divadelní prkna Petra Brodilová z Googlu. Čekal jsem větší odkrytí nejtajnějších z tajných fíglů AdWords, ale velký bratr zřejmě Petru hlídal až do divadla Ponec.

Google is watching you

Stejně to bylo ale dobré zamyšlení k větší kreativitě textařů, kteří mají díky PPC v ruce silné zbraně. A měli by PPC specialistům víc pomáhat s podobou reklam.

Zaujala mě myšlenka, že když už copywriter vytvoří produktový popisek zboží pro e-shop, měl by i napsat text inzerátu. Nástroje velkých e-shopů vytváří reklamy často automaticky a výsledné inzeráty pak stojí za prd. Když by v metadatech produktové stránky byl schovaný i obsah pro PPC inzerát, hned by bylo na světe krásně, tedy spíš ve výsledcích hledání Googlu.

7. Digi copywriter bez osobního brandu je jako čepice bez bambulky

Po Petře na jeviště přitančila trošku nastydlá a možná i malinko nervózní Marie Grafová z agentury Bubble. Už dlouho ji znám jako Sibiřanku a vy 100% taky. Co jsem z jejího povídání, prokládaného usrkáváním bacilozabijáckého čaje, pochopil jako rady pro budování osobního brandu:

  • <vtip>Chcete mít na Twitteru aspoň 5000 followerů? Buďte krásná ženská. Nebo Marek Prokop. Anebo David Grudl.</vtip>
  • Ujasněte si cíl a cílovku, pak přemýšlejte o agendě a nakonec zvolte správné nástroje.
  • Spočítejte si, kolik vás stojí třeba sepsání článku na blog. A jestli se vám pak blog vyplatí, nebo sáhnete po jiném nástroji.
  • Když děláte svou práci blbě, je vám sebelepší brand k prdu. Buduje se těžko, ztrácí se rychle. Brand. Osobní brand.
  • Digi copywriter bez osobního brandu je jako čepice bez bambulky. A Marie nemá ráda čepice bez bambulky. Nejsou to prý čepice. Deal with it.

Deal with it

8. Kdo si umí nejvíc užívat? Holky na volné noze

Na téma osobního brandu navázaly holky z Nejsmeagentura.cz, Míša Gregorová a Adéla Flejšarová. Ale mluvily spíš o budování pověsti tvrdou dřinou a o práci na volné noze. A jak se jim dařilo nebo daří ukočírovat samy sebe bez agenturního biče. Jak jsem jim rozuměl…

PR holky z NejsmeAgentura.cz

Kdo jste neviděl Míšinu přednášku z prvního CopyCampu o její práci na obsahu webu T-Mobile, rychle to napravte.

Z přednášky sehrané PR dvojky bych odhrnul sukénku myšlence:

Dělejte dobrou práci pro své klienty a zamilujte se do nich i do jejich produktu. Spokojenost klientů bude předcházet vaši pověst a zatouží po vás další firmy. Pak řetěz spokojenosti nikde nepřetrhněte. Rozsypal by se vám jako domeček z karet.

9. Máte rádi PR? Tak si vezměte placku a hrdě ji noste

Na téma PR navázal řečník, který je tichý, stydlivý a na internetu neznámý. Jmenuje se Daniel Dočekal. Že vám ten popis nesedí? No ano. Medvídek Pů se sám nazývá bulvárním internetovým publicistou a píše na internet od doby, kdy jsem ještě tahal maturitní vysvědčení k přijímačkám na vysokou.

Daniel Dočekal – CopyCamp 2014

Kdo jiný by doplnil téma vztahů s veřejností než Dan? Učí firmy, že PR už dávno není jen posílání tiskových zpráv faxem na ČTK a vztahy s veřejností se přesouvají jinam. Na začátku přednášky poslal čepici s plackami I LOVE PR. Kdo si placku vezme, musí ji nosit a přizná tak lásku k PR. Žádná placka nezbyla. Všichni žereme PR.

  • Tiskové zprávy by neměla psát sekretářka a velké firmy ať radši pracují s PR agenturou.
  • Nepleťte si tiskovou zprávu s PR článkem. Novinář potřebuje reklamy prostou zprávu s dostatkem informací a mnoha přesnými čísly.
  • 100× opakovaná lež se stává PR. A PR lži vydrží i roky.
  • Časy se mění. Vztah s veřejností už je oboustrannou komunikací. Internet, sociální sítě, záplava informací. Zvykejte si.

Letošní CopyCamp byl sluníčkový a láskyplný. Těšte se na další

Smekám před holkami z H1.cz. Už potřetí připravily skvělou akci pro textaře a milovníky obsahového marketingu. Každý rok posouvají laťku výš. Pavlína Louženská tentokrát rozhýbala publikum barcampovou zábavou, networking přetvořila do živé seznamky včetně žádostí o ruku s papírovými prstýnky a na konci pozvala všechny na skvělý dort.

A co afterparty? Jak jinak, byla kreativní:

Afterparty CopyCamp 2014

Slova selhávají při líčení, jak úžasnou akcí s květinovou atmosférou byl letošní CopyCamp. Sledujte Facebook CopyCampu, těšte se na fotky a dorazte osobně na další ročník. Ruku na to, že se na něm potkáme.

Líbilo? Šiřte dál. Díky.
Richard Dobiáš

Richard Dobiáš

Web copywriter a kreativec, který začal před víc jak 10 lety jako webdesigner a dnes se skrývá na volné noze pod značkou Dobrý copywriter. Občas webcopywriting školí a pravidelně sdílí tipy na Facebooku nebo tomto blogu. Uctívá odkaz Davida Ogilvyho a kreativu hledá vždy a ve všem.
Richard Dobiáš