Zabijáci webového obsahu

6 zabijáků webového obsahu – čemu se vyhnout při psaní pro web

Kdysi jsem pracoval u Webnode – v tomhle nástroji si každý zvládne vytvořit web sám a zadarmo. Umíte si představit, jaký obsah takhle občas vznikne? Vojtěch Žák, marketingový specialista Webnode, sepsal pro můj blog nejčastější chyby uživatelů.

Žebříček nejčastějších chyb, které se stále opakují

Kvůli své práci projdu každý den desítky webových stránek. Jakých nejčastějších chyb se lidé dopouští při psaní textů na web? Opakují většinou stejné chyby:

  1. Často mění formátování textu
  2. Obsahu nedají vhodnou strukturu
  3. Obrázky používají špatně nebo vůbec
  4. Zahlcují čtenáře zbytečnými informacemi
  5. Zapomínají na výzvu k akci – Call To Action
  6. Na klíčová slova zapomínají, nebo to s nimi přehání

1. Měnící se formát textu

Střídáte často fonty, velikost písma nebo jeho barvy? Myslíte, že tím zaujmete pozornost uživatelů? Ano, čtenář potřebuje kontrast, aby se mu text lépe četl. Odstavce, tučný řez, nadpisy – to je OK. Ale příliš kontrastních prvků pozornost rozptýlí. Čtenář pak má v textech zmatek. A čtení mu tím ztížíte.

Nejvíce je to vidět u barev:

6 zabijáků – barvy

S kombinací barev v textu opatrně

Barvy ovlivňují emoce. Ale pokud nevíte, jak je použít, docílíte mazanice, která člověka spíše odpudí. Texty barevně nezvýrazňujte. Výběr barev a typografie nechte na webdesignerovi nebo grafikovi. Případně vám vhodné barevné schéma pomůže najít třeba nástroj od Adobe.

Stejně tak zůstaňte u jednoho typu a velikosti fontune všechny fonty se dobře čtou a jejich častá změna rozptyluje pozornost stejně jako měnění barvy. Když potřebujete nějakou informaci zvýraznit, možná si zaslouží stát se nadpisem nebo postačí ztučnění.

2. Nestrukturovaný text

Internet je bohatý zdroj informací, což mimo jiné vede k roztěkané pozornosti čtenáře. Většinou hledá konkrétní informaci, takže text nečte, ale spíš ho skenuje očima. Hledá záchytné body. Takovému čtení se říká „skimming“.

Podle výzkumu Jacoba Nielsena jen 16 % uživatelů skutečně čte slovo od slova. V novější studii Nielsen doplňuje, že uživatelé se ale dokážou přepnout ze skimmingu k pozornějšímu čtení.

Proto byste měli texty členit do krátkých odstavců, odrážek, rozdělovat ho podnadpisy a dodržovat další zásady správné struktury webového obsahu.

6 zabijáků – struktura

Příklad špatně strukturovaného textu

3. Špatný obrazový materiál

Jeden obrázek vydá za tisíc slov – ale jen dobrý obrázek. Lépe přitáhne pozornost než text, rozdělí příliš dlouhý text a navíc mu přidá informační hodnotu.

Ale – podle Nielsenových výzkumů uživatelé dají přednost kratší stránce s dobře strukturovaným textem nebo jedinému, užitečnému obrázku. Pokud použijete matný obrázek s nízkým rozlišením, lidé ho většinou ignorují. Stejně tak ignorují ilustrační obrázek, který nemá spojitost s textem.

6 zabijáků – obrázky

Malý obrázek, minimální informační hodnota a nešikovné umístění

4. Nezajímavé informace

Čtenář na stránkách hledá všechno možné, ale nikdy ne prohlášení „Vítejte na našich stránkách!“ Stejně tak ho nezajímá podrobná historie vašeho webu, firmy atd. Myslete na to, co u vás čtenář hledá. O ničem jiném nepište. Tím dostanou důležité informace potřebný „focus“.

6 zabijáků – vítání

Vítejte se v hospůdce s přáteli, ale ne na webu

5. Nudné texty, kterým něco chybí

Každý text má svůj účel. Tím účelem / cílem je obvykle konverze – změna návštěvníka v zákazníka. A to nezvládne nudný text bez správného Call To Action a bez použití modelu AIDA.

6 zabijáků – kombinace

Kombinace snad všech nešvarů zmíněných v tomto článku

Pamatujte:

  • nejlépe prodávají příběhy
  • krátké věty se lépe čtou
  • trpný rod je útrpný – místo „zboží vám bude zasláno“ napište „zašleme vám zboží“
  • metafora je kořením textu – ale čtenáři ji musí rychle pochopit
  • pište sami za sebe – čtenáři budou mít pocit, že mluví s vámi osobně a ne s velkou, odosobněnou organizací
  • text by měl mít podobu obrácené pyramidy, takže nejdůležitější patří na začátek

6. Klíčová slova

Když píšete texty na web, myslete nejen na čtenáře, ale i na vyhledávače. Proto do textu nezapomínejte začlenit vhodně ta správná klíčová slova. To je někdy opravdový kumšt. Hlavní klíčová fráze se obvykle přirozeně objeví v, nadpisu, na začátku textu, ke konci, občas někde uprostřed nebo v podnadpisu.

6 zabijáků – klíčová slova

Takový text složený jen z klíčových slov nemá význam pro nikoho

Hlavně nepište pro vyhledávače a co nejvíc využijte Long Tail. Dočkáte se lepších výsledků než při snaze přeoptimalizovat text na jedno klíčové slovo.

Nástroj pro výběr relevantních klíčových slov najdete např. v Google Adwords nebo Skliku.

Kdo vám s texty pomůže

Záleží na vašem rozpočtu a na tom, jestli tvoříte stránky pro zábavu, nebo abyste vydělali peníze. Pokud patříte k té druhé sortě, zvažte možnost najmout si copywritera. Že je to drahý špás? O kolik vám ale ten špás zvedne příjmy? A o kolik si je snížíte, když se dopustíte některé z nejčastějších chyb výše?

O autorovi článku
Vojtěch Žák vystudoval žurnalistiku na Masarykově univerzitě. Pracuje jako marketingový specialista u společnosti Webnode, ke píše články zaměřené na design stránek, online marketing a SEO.

Líbilo? Šiřte dál. Díky.
Richard Dobiáš

Richard Dobiáš

Web copywriter a kreativec, který začal před víc jak 10 lety jako webdesigner a dnes se skrývá na volné noze pod značkou Dobrý copywriter. Občas webcopywriting školí a pravidelně sdílí tipy na Facebooku nebo tomto blogu. Uctívá odkaz Davida Ogilvyho a kreativu hledá vždy a ve všem.
Richard Dobiáš
Štítky: