Proč být v reklamě konkrétní

10 důvodů, proč být v reklamě konkrétní

Stručně + srozumitelně + konkrétně = úspěch na webu. Proč a jak využít konkrétní údaje pro přesvědčivou reklamu na webových stránkách?

Zahoďte klišé

Obecných výkřiků v reklamě si zákazníci užijí každý den dostatek. V prostředí internetu najdete prázdná chvástání a klišé možná i na 50 % webů. Přitom přesné údaje jsou účinnější než obecné.

Když psal David Ogilvy reklamu pro obchodní řetězec Sears, provedl výzkum mezi zákazníky. Podle nich měl obchod 37% zisk z prodeje. Místo titulku „Sears má mnohem menší zisk, než si myslíte“ použil Ogilvy úderný a přesvědčivý: „Sears má zisk 5 %“. Úspěch se dostavil.

Prohlédněte si šablonu textařských klišé v zápisníku šíleného korektora. Jak si zákazník může všimnout reklamní nabídky, když ničím nevyčnívá nad stovkami konkurenčních?

Zaujmete a vzbudíte zvědavost

Cokoli zákazníkovi nabízíte, musí vzbudit jeho pozornost i zájem o další vnímání reklamy. Zvědavost je mocnou zbraní a co ji vzbudí více než konkrétní, zajímavá fakta? Ověřte si to přímo na sobě porovnáním 2 reklamních upoutávek:

 Dvě PPC reklamy na serveru iDnes.cz

Který titulek lépe zaujme vaši pozornost?

Konstatováním známých pravd nezaujmete. Inzerát „Dovolená je zážitek, na který se těší každý z nás“ pozornost asi nezíská.

Harvardský profesor získal pozornost svých studentů už na první přednášce větou: „Cesare Borgia zavraždil svého švagra pro lásku své sestry, která byla milenkou jejich otce – papeže.“

Vyvoláte emoce

Reklamu na zájezd napíše dobrý copywriter tak, že se už vidíte na písčité pláži u azurového moře.

Mírný větřík zatajuje 35 stupňů ve stínu, obloha bez mráčku a Vy míříte na vodní lyže kolem největšího poloostrova v zemi. Ráj, kamkoli dohlédnete…

Místo snahy zapůsobit na emoce v podobě „dopřejte si krásnou dovolenou“ raději konkrétně vyjmenujte všechny radovánky, které na klienta cestovky čekají.

A čím dříve se rozhodne koupit, tím levněji zájezd koupí.

Získáte důvěru

Pravdivé a uvěřitelné příběhy dokážou zázraky.

Internetová anonymita snižuje důvěru v obsah webu. Konkrétní, ověřitelná a zajímavá fakta nebudou znít jako reklamní chytáky. Zkuste popsat konkrétní případy použití produktu nebo uvést vyjádření zákazníků.

Představte si, že vám přijdou 2 téměř identické e-maily. Který z úvodů by vás přesvědčil pokračovat ve čtení nabídky?

  1. „Když nám nedávno jeden klient napsal, jak v jeho firmě získali objednávky za víc peněz, ale náklady byly malé, říkali jsme si, že by to mohlo zajímat i vás.“

  2. „Když nám nedávno jeden klient napsal, jak v jeho firmě získali objednávky za 250 000 Kč, ale náklady byly jen 2 %, říkali jsme si, že by to mohlo zajímat i vás.“

Odlišíte se od konkurence

Spotřebitel jen tak nezbaští, že váš výrobek strčí ten konkurenční do kapsy. Raději zdůrazněte konkrétní přednosti a ukažte, že váš výrobek je dobrý. Pokud si tím zákazník není jist u konkurenčního produktu, koupí ten váš.

Vykřikuje vaše konkurence obecné argumenty a vychloubá se nekonkrétními přínosy? Pak máte skvělou šanci konkurenci zastínit. Někdy ani nemusí jít o argumenty a drobná změna stylistiky vás v očích zákazníků vynese do nebe.

Která upoutávka na vás působí lépe?

  1. „Obohaťte svou kuchyň o žulovou pracovní desku a získejte dokonalý vzhled i užitné vlastnosti. Kuchyňské desky z kamene jsou odolné a pyšní se vysokou životností. Vyrobíme desku na jakoukoli kuchyňskou linku a zajistíme dopravu i montáž po celé ČR.“

  2. „Obohaťte svou kuchyň o žulovou pracovní desku a získáte dokonalý vzhled i užitné vlastnosti. Kuchyňské desky z kamene vydrží přes 100 letani nejostřejší nůž je nepoškrábe. Vyrobíme desku na jakoukoli kuchyňskou linku a zajistíme dopravu i montáž po celé ČR.“

Zveličíte drobné rozdíly

Marek Prokop ve svém článku o jedinečném prodejním argumentu doporučuje jako jeden z postupů:

„Zveličujte i drobné rozdíly a zdůrazňujte jejich přínos pro zákazníka. Vyrábíte pastelky o dva centimetry delší než konkurence? Nezajímavé? Kdepak. Takové pastelky vydrží kreslit o týden déle. To je o týden více radosti pro děti vašich zákazníků.“

Představte si argument „delší pastelky než je běžné“ a „dětem vydrží déle“. Není to ono, že? Je to nekonkrétní, hůře se tomu věří, zkrátka obecný argument nepřesvědčí.

Ogilvy a reklama faktu

David Ogilvy ve své první reklamě na Rolls-Royce použil 719 slovvršil jeden fascinující fakt na druhý. Po týdnu studia podkladů vybral jeden z údajů do titulku:

„Při rychlosti 60 mil za hodinu jde nejhlasitější zvuk v novém Rolls-Royce z elektrických hodin“

Když si reklamu přečetl hlavní inženýr Rolls-Royce, zavrtěl hlavou:

„Je na čase, abychom s těmi zatracenými hodinami něco udělali.“

David Ogilvy - inzerce na Rolls-Royce

Co je konkrétnější než uvedení cen

Vaše zákazníky zajímá především cena.

Až 60 % zadavatelů reklamy mi během zakázky tvrdí, že na webu nechtějí uvádět ceny. A vždy mají mnoho pádných důvodů, tedy pádných pro ně. Na internetu je konkurence na pár kliknutí daleko, a pokud na rozdíl od vás uvede konkrétní cenu, získá snadno převahu a přetáhne vám zákazníky.

Myslete na netextový obsah

Nejen textem vyjádříte konkrétní informace.

V případě produktů předá informaci lépe a rychleji fotografie, graf nebo dnes populární infografika.

Fotografie „před“ a „po“ užití produktu čtenáře obvykle fascinuje, vzbudí důvěru ve výrobek a třeba hned přesvědčí ke koupi. A video ho vtáhne do děje na tak dlouho, že máte větší šanci zboží prodat.

Vezměte si k srdci Davidův odkaz

Nezapomeňte, že titulek čte 5x více lidí než celou reklamu. Měl by tedy obsahovat konkrétní informaci, přínos nebo číselný údaj.

Natlačte si do paměti shrnutí Davida Ogilvyho z knihy O reklamě:

„Vyhněte se superlativům, zobecňování a otřepaným pravdám. Buďte konkrétní a držte se faktů. Buďte nadšení, přátelští a snažte se, aby vaše reklama zůstávala v paměti. Nenuďte. Říkejte pravdu, zároveň však učiňte pravdu fascinující.“

Líbilo? Šiřte dál. Díky.
Richard Dobiáš

Richard Dobiáš

Web copywriter a kreativec, který začal před víc jak 10 lety jako webdesigner a dnes se skrývá na volné noze pod značkou Dobrý copywriter. Občas webcopywriting školí a pravidelně sdílí tipy na Facebooku nebo tomto blogu. Uctívá odkaz Davida Ogilvyho a kreativu hledá vždy a ve všem.
Richard Dobiáš